بار گران دیگری روی دوش مردم؛ ماجرای افزایش قیمت بلیت مترو چیست؟

به گزارش نوای پرنده پارسی، خبرگزاری خبرنگاران- در وانفسای مسابقه افزایش قیمت بیشتر اجناس و کالاها در کشور که صدای همه را درآورده است ، موضوع افزایش بلیت مترو نیز مطرح شده است.

بار گران دیگری روی دوش مردم؛ ماجرای افزایش قیمت بلیت مترو چیست؟

به گزارش خبرگزاری خبرنگاران، اخیراً در وانفسای افزایش قیمت بیشتر اجناس و کالاها در کشور که صدای همه را درآورده است ، موضوع افزایش بلیت مترو نیز مطرح شده که واکنش هایی از سوی مدیران شهری را در پی داشت و گلایه سخنگوی شورای شهر از طرح مجدد افزایش قیمت بلیت مترو را شاهد بودیم .سخنگوی شورای اسلامی شهر تهران گفت: مرجع تصویب قیمت حمل و نقل عمومی، شورای شهر است.علی اعطا، سخنگوی شورای شهر تهران شب گذشته در رشته توییتی نوشت: در تنگناها و فشارهای مالی بی سابقه امروز، باید با تأمل بیشتر با مردم سخن گفت.امروز دیدم پیشنهاد افزایش قیمت بلیت مترو تا 5 هزار تومان از زبان یکی از مسئولین محترم، تیتر بسیاری از رسانه ها شده است. فراموش نکنیم که مرجع تصویب قیمت حمل و نقل عمومی، مجلس شهری متشکل از کنندگان مردم در شورای شهر⁩ است.

همان شورایی که اخیراً با افزایش قیمت بلیت ⁧مترو⁩ و ⁧اتوبوس⁩ مخالفت کرد. در صحن، در مخالفت با افزایش قیمت حمل و نقل عمومی صحبت نموده بودم.

قیمت تمام شده بلیط 15 هزار تومان، 5 هزار تومان آنرا مردم بدهند

اما ماجرا از آنجا آغاز شد که سید مناف هاشمی معاون حمل و نقل ترافیک شهرداری تهران با اشاره به ناوگان حمل و نقل عمومی گفت که دولت طی 10 سال گذشته ریالی را برای حمل و نقل عمومی در نظر نگرفته است.

معاون حمل و نقل و ترافیک شهردار تهران گفت که قیمت تمام شده بلیت مترو 15هزار تومان است که یا باید قیمت واقعی بلیت را از مردم بگیریم که دولت مخالف آن است یا باید جبران شود و در بودجه سنواتی دولت سهمی برای توسعه مترو در نظر گرفته شود. ما نمی گوییم مردم 15 هزار تومان بدهند اما می توان 5 هزار تومان از آنها گرفت.

وی اظهار کرد: 5 هزار و 700 دستگاه اتوبوس، 1507 واگن مترو و نزدیک به 80 هزار تاکسی در تهران تردد می کنند. در حوزه واگن چهارصد دستگاه احتیاجمند به روز رسانی هستند و قطعات آن ها باید فعال شود در حوزه اتوبوسرانی هم حدود 60 درصد اتوبوس ها فرسوده هستند و با حدود 40 درصد از آن ها می توان تا 4 الی 5 سال دیگر کارکرد.

هاشمی با بیان اینکه شرایط خوبی در حوزه حمل و نقل عمومی در طول 10 سال گذشته نداشته ایم گفت: 40 هزار تاکسی فرسوده هستند و اگر شرایط ناوگان حمل و نقل عمومی را با شرایط کنونی کرونا مقایسه کنید می بینید که درآمد اتوبوس، مترو و تاکسیرانی کاهش یافته است و نتوانسته اند خود را به روز کنند.

وی گفت:در حال حاضر 250 کیلومتر مترو داریم که باید به بیش از 500 کیلومتر برسد، اما طی 25 سال گذشته منابعی که دولت باید اختصاص می داد و قیمت بلیط تمام شده ای که مردم باید پرداخت می کردند هیچ کدام به انتها نرسیده است.

هاشمی اظهار کرد: در حال حاضر ما 250 کیلومتر خط مترو کم داریم که هر کیلومتر احتیاجمند هزار میلیارد تومان بودجه است و به طور کلی 250 هزار میلیارد تومان برای راه اندازی باقیمانده خط مترو احتیاج داریم، اما کجا دولت طی 10 سال گذشته ریالی را برای حمل و نقل عمومی در نظر گرفته است؟

معاون حمل و نقل ترافیک شهرداری تهران با بیان اینکه طی 10 سال آینده در حوزه اتوبوسرانی به 10 هزار اتوبوس احتیاج داریم گفت: مبلغ تهیه اتوبوس ها 50 هزار میلیارد تومان است و اگر این مبلغ را با مبلغ راه اندازی خط مترو یکی کنیم و آنرا 300 هزار میلیارد تومان در نظر بگیریم احتیاجمند سالانه 30 هزار میلیارد تومان پول هستیم.

وی با اشاره به راهکار این موضوع اظهار کرد: طی هشت ماه گذشته سعی کردیم دولت را به وظیفه خودش روشن کنیم؛ در همه جای دنیا دولت، شهرداری و مردم پای کار می آیند و دولت کار زیرساختی را انجام می دهد و مردم پول بلیط را می پردازند.

مبلغ تمام شده یک بلیت 15 هزار تومان است

هاشمی شرح داد: مبلغ تمام شده یک بلیت برای ما 15 هزار تومان است، اما از مسافر هزار تومان گرفته می شود یا باید قیمت واقعی بلیط را از مردم بگیریم که فرمانداری ها با این موضوع مخالفت می کند یا باید دولت این پول را جبران کند که البته دولت هم آن را جبران نمی کند.

معاون حمل و نقل ترافیک شهرداری تهران گفت: ما برای بودجه کل کشور پیشنهادی را داده ایم و گفتیم که اگر قرار است ظرف 10 سال آینده برنامه حمل و نقل تهران را درست کنیم به سالانه 15 هزار میلیارد تومان پول احتیاج داریم و دولت باید در قانون بودجه سنواتی سهم خود را قائل شود، نمی گوییم که تمام پول قیمت واقعی بلیط را مردم بدهند، اما بالاخره باید در حد 5 هزار تومان را مردم بدهند، در حال حاضر شهروندی در منطقه 1 سوار تاکسی های اینترنتی می شود و به منطقه 22 می رود و 50 هزار تومان پول می دهد، اما با مترو فقط هزار و خرده ای تومان پول می پردازد همکاری نکردن دولت با شهرداری و عدم پرداخت سهم مردم مسائلی را ایجاد نموده است، اما می توان در یک برنامه 10 سال آنرا به روز کرد.

محسن هاشمی: موافق افزایش نرخ بلیت مترو نیستم

رئیس شورای شهر تهران با بیان اینکه موافق افزایش نرخ کرایه مترو و اتوبوس در شرایط کنونی نیستم، گفت: خسارت مالی ناوگان حمل و نقل عمومی را باید دولت بپردازد.

محسن هاشمی رئیس شورای شهر تهران درباره موضوع افزایش نرخ کرایه ناوگان حمل و نقل عمومی گفت: هنوز طرح یا لایحه ای در این زمینه به شورای شهر ارائه نشده است که اعضای شورا بررسی های لازم را در این زمینه انجام دهند.

وی اضافه نمود: به نظرم، کسی در شورای شهر موافق افزایش نرخ کرایه های حمل و نقل نیست و شهروندان نگران نباشند.

رئیس شورای شهر تهران گفت: ناوگان حمل و نقل عمومی به دلیل شرایط مالی ناشی از کرونا دچار آسیب های زیادی شده ولی جبران این مسائل مالی باید توسط دولت و شهرداری انجام گیرد و اینکه موضوع افزایش نرخ در حال حاضر مطرح شود اقدام درستی نیست.

هاشمی تأکید کرد: بنده نیز به هیچ عنوان در شرایط کنونی موافق افزایش نرخ کرایه های مترو و اتوبوس نیستم.

به هر حال مسائلی که مردم با آن دست و پنجه نرم می کنند و دولت باید برای آن تدبیری داشته باشد هر روز بیشتر می شود و این بار افزایش قیمت بلیت مترو هم با عدم توجه دولت به توسعه حمل و نقل عمومی به مسائل عدیده مردم اضافه نموده می شود اگر اقدام خاصی صورت نگیرد.

پری ها: پریها | مجله گردشگری، تور لحظه آخری، تور ارزان قیمت، سفرنامه گردشگری

منبع: خبرگزاری آریا
انتشار: 23 مرداد 1400 بروزرسانی: 23 مرداد 1400 گردآورنده: pbmusic.ir شناسه مطلب: 5724

به "بار گران دیگری روی دوش مردم؛ ماجرای افزایش قیمت بلیت مترو چیست؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بار گران دیگری روی دوش مردم؛ ماجرای افزایش قیمت بلیت مترو چیست؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید